• Lorem ipsum

Snel weer sporten met groeipijn, kan dat?

16 Dec 2020
door Groeipijnspecialist.nl

Snel weer sporten met groeipijn, kan dat?

Groeipijn is een vervelende aandoening die kan zorgen voor verschillende belemmeringen in het dagelijks leven. Een van die belemmeringen is sporten. Een veelgestelde vraag online is dan ook of sporten met groeipijn wel mogelijk is?

Het antwoord op deze vraag is ja. In deze blog bespreken wij met een aantal tips hoe sporten met groeipijn mogelijk is.

Tip 1: Blijf sporten binnen de pijngrens

Helemaal stoppen met sporten is niet altijd nodig. Wel is het belangrijk om een duidelijke pijngrens te hebben en daar niet voorbij te gaan. Continu de pijngrens overschrijden werkt namelijk alleen maar averechts en zal zorgen voor meer pijn. Wanneer je tijdens een oefening groeipijn hebt in de benen, kun je even stoppen en vervolgens met de volgende oefening weer meedoen. In plaats van meteen te stoppen kun je ook proberen om de oefening met een lagere intensiteit uit te voeren. Als het aankomt op sporten met groeipijn is het echt oefening baart kunst.

Tip 2: Focus op balans en stabiliteit

Kinderen of pubers kunnen door groeipijn in een korte tijd veel groeien en dit kan een effect hebben op de motoriek. Vaak raakt zowel de balans als de stabiliteit verstoord. Een gevolg hiervan is een verdere toename in de klachten. Een natuurlijke reactie van het lichaam is namelijk om je motoriek te corrigeren. Door middel van oefeningen bij een fysiotherapeut kun je werken aan een toename van je balans en stabiliteit.

Tip 3: Communiceer over sporten met groeipijn

Hoe jij je voelt is voor anderen niet zichtbaar aan de buitenkant. Het is dus belangrijk dat je hierover communiceert met een trainer. Dit geldt zowel voor individuele sporten als teamsporten. Het kan zijn dat je het soms even wat rustiger aan moet doen. Als daar geen open communicatie over is geweest, zullen anderen misschien niet begrijpen wat er aan de hand is. Bedenk een systeem met je trainer hoe je daar het beste over kan communiceren.

Tip 4: Neem rustmomenten tijdens het sporten

Gedoseerd rust nemen tijdens het sporten is van belang. Als je na een tijd niet sporten het weer oppakt dan draait alles om het geleidelijk opbouwen. Op deze manier voorkom je juist een verergering van de klachten. Help jezelf, door een gebaar zoals het opsteken van je hand af te spreken met je trainer op het moment dat je even moet rusten.

Tip: 5: Plan van aanpak

Door al deze tips te proberen, kom je erachter wat wel en niet werkt. Maak op basis daarvan een persoonlijk plan van aanpak waar je mee aan de slag kan. Een puntje dat je kan toevoegen aan het plan is het Oscon supplement. Sporters wereldwijd die last hebben van groeipijn gebruiken de supplementen voor pijnverlichting en het herstel van de spieren. De dosering is tweemaal per dag en de voedingssupplementen zijn samengesteld uit natuurlijke producten.

We hopen dat je met deze 5 tips lekker kunt blijven sporten. Wil je meer te weten komen? Lees dan onze andere blogs over groeipijn.

Meer artikelen:

- Groeipijn bij kinderen

- Groeipijn knie

- Middel tegen groeipijn

- Groeipijn bij volwassenen

- Alle artikelen over groeipijn

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »