• Lorem ipsum

Last van een Jumpersknee (Springersknie)?

9 Jun 2021
door Groeipijnspecialist.nl

Last van een Jumpersknee (Springersknie)?

Vervelend! Daar wil je het liefst zo snel mogelijk van af. Een springersknie komt veelvuldig voor bij kinderen en jongvolwassenen die sporten beoefenen waarbij vaker dan gemiddeld wordt gesprongen. Denk aan typische springsporten als basketbal, volleybal & badminton. 

Naast de typische springsporten zijn er ook verhalen bekend van sporters die tijdens het sporten vaak van richting veranderen. Denk aan voetballers, tennissers en rugbyers. 

De leeftijden van de getroffen sporters kunnen hierin variëren. Er zijn pubers van 14 jaar die er last van hebben, maar ook enthousiaste sporters die hier op hun 36ste nog last van hebben.

In dit artikel gaan we verder in op vragen over Jumpersknee die met enige regelmaat aan ons gesteld worden via de chat, social media of per e-mail.

Wat is een Jumpersknee?

Een springersknie is een vervelende blessure die, zoals de naam al doet vermoeden, klachten geeft rondom de knie. Het is een zogenaamde 'overbelastingsblessure'. Bij deze overbelastingsblessure zien we vaak klachten net onder de knieschijf. 

Het zit zo. Je bovenbeenspieren zitten met een sterke pees vast aan de bovenkant van je scheenbeen. Deze pees noemen we je patellapees. Patella is Latijn voor knieschijf. Deze pees hecht dus nét aan onder je knieschijf. 

Wanneer je last hebt van een springersknie voel je vaak een pijn die als een stekende pijn omschreven kan worden. Meer hierover in het kopje hieronder.

Symptomen van een Jumpersknee

Er zijn meerdere symptomen die er op kunnen duiden dat je eventueel last hebt van een springersknie. Advies: Trek nooit zelf een conclusie. Overleg dit met je fysiotherapeut of huisarts.

De meest voorkomende symptomen:

- Stekende pijn onder de knieschijf

- Stijfheid

- Startpijnen

- Opgezwollen kniepees

- Reactie na (te veel) belasting

- Minder pijn na het doen van de warming-up, als je goed doorbloed bent

De pijn wordt vaak erger bij specifieke bewegingen. Denk hierbij aan springen, hardlopen, hard afzetten, traplopen, lang stilzitten en autorijden.

De pijnklachten zijn vaak omschreven als stekend, zeurend en irritant.

Wat is de oorzaak van Jumpersknees?

Om te beginnen is het te kort door de bocht om hier één specifieke oorzaak aan toe te kennen. Er zijn meerdere oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat de klachten komen, niet weggaan of zelfs erger worden.

Denk hierbij aan:

- Overbelasting. Altijd maar doorgaan en je lichaam niet de tijd geven om te herstellen.

- Disbalans. Denk aan (te) weinig spierkracht t.o.v. de spierlengte

- Stand van de benen, voeten, knie of knieschijf

- Verkeerd schoeisel

- Overgewicht

- Ongebalanceerde voeding

- Afwijking in de knie door flinke groei

- Onvoldoende kracht & coördinatie

- Consistent te diep doorzakken bij een landing na een sprong

Zoals je ziet zijn er veel oorzaken voor een springersknie op te noemen. Vaak heeft het te maken met consistent verkeerd of te veel bewegen, overbelasting. Hierdoor krijg je scheurtjes in de pees van de knieschijf. Dit zorgt voor irritatie en dat leidt uiteindelijk tot een verminderde peeskwaliteit. Dit veroorzaakt dus de klachten bij een springersknie/ jumpers knee.

Wat te doen bij een Jumpers Knee?

Het is belangrijk om goed te luisteren naar je lichaam. We sommen hieronder op wat wij adviseren te doen bij een springersknie:

- Let op je belastbaarheid. Probeer niet over je pijngrens heen te gaan.

- Probeer Oscon Softgels ter ondersteuning

- Doe een goede warming-up voor inspanning

- Na belasting / inspanning goed rekken en vervolgens koelen

- Ga niet 3 weken stil zitten en wachten tot het over is

- Stel een operatie zo lang mogelijk uit!

Kan ik blijven sporten met een Jumpers Knee?

We krijgen vaak de vraag van bezorgde ouders of hun kind wel kan blijven sporten met een springersknie. Begrijpelijk. Kinderen horen niet stil te zitten.

Wij geven altijd het volgende aan:

Op het moment dat je zorgt voor een goede warming-up, goed je spieren activeert en rekt, kun je op een verstandige manier kijken hoe het gaat. Op het moment dat je heel veel pijn hebt, is het beter om te stoppen dan te proberen door de pijngrens heen te gaan. Dit is niet fijn en helpt je niet op weg met je herstel. Hierbij geven we altijd heel duidelijk aan dat het moeilijk in te schatten is van achter een beeldscherm hoe erg de klachten zijn. Schat dit dus zelf of met behulp van een fysiotherapeut of huisarts in.

Wij geven ook altijd het advies bij een springersknie om niet zomaar 3, 4 ,5 of 6 weken stil te gaan zitten en maar te wachten tot het overgaat.

We hebben veel positieve reacties ontvangen van klanten die Oscon Softgels hebben gebruikt ter ondersteuning.

Welke oefeningen kan ik doen bij een Jumpers Knee?

Het is altijd verstandig om (lichte) oefeningen te blijven doen bij het herstellen van een springersknie. Doorbloeding kan zeker geen kwaad.

We adviseren om deze oefeningen verstandig uit te voeren. Heb je hier geen ervaring mee? Vraag hulp!

- Fietsen. Fietsen zorgt voor een rustige beweging zonder sprong-of dreunmoment. Dit zal dus minder irritatie geven dan hardlopen of springen. Doe dit verstandig. Ga niet voor een nieuw ronderecord, de halfpipe en gebruik ook niet een te zware versnelling. Het is de bedoeling dat je rustig beweegt en de overbelasting niet erger maakt.

- Versterken van je omliggende spieren. Denk hierbij aan je bovenbeenspieren en je kuitspieren. 2 voorbeelden:

Bovenbeenspieren: Ga op je billen op de grond zitten met je benen vooruit. Leg een opgerolde handdoek onder je knieholte zodat je been ligt gebogen is. Strek je been, houd dit 4 seconden vast en ontspan. Herhaal dit 15 keer. Je kunt hier 4 sets van doen. Dus 4x15 per been.

Kuitspieren: Ga ergens naast staan waar je goed evenwicht kunt houden. Ga op één been staan. Platte voet. Duw jezelf omhoog (ga op je tenen staan). Houd dit 4 seconden vast en kom terug op je platte voet. Herhaal dit 15 keer. Je kunt hier 4 sets van doen. Dus 4x15 per been.

- Rekken van je bovenbeenspieren, zowel de voorkant als de achterkant. Spieren die te kort zijn kunnen bij inspanning gaan trekken aan je pees. Dit kan voor irritatie zorgen.

Hopelijk kan je iets met bovenstaande tips over oefeningen tegen een springersknie.

Heb je hier niet voldoende aan? Gebruik dan Oscon Softgels ter ondersteuning bij het herstellen van je blessure.

Werkt tapen goed tegen Jumpers Knees?

Tapen tegen een springersknie is iets wat we regelmatig voorbij zien komen bij verschillende fysiotherapeuten. In veel gevallen wordt er gebruik gemaakt van kinesiotape. Kinesiowat? Kinesiotape. Dit is algemeen bekend als 'de gekleurde tape'. 

Als kinesiotape goed aangebracht is, kan dit bijdragen aan een betere doorbloeding. Het ondersteunt het spierstelsel, lichaamseigen genezingsprocessen en meer.

Leuk om te weten: De verschillende kleurtjes hebben ieder een eigen functie.

Wat is jullie advies bij last van Jumpersknees?

Wij adviseren om Oscon Softgels te gebruiken ter ondersteuning aan het herstel.

Meer informatie volgt.

Voetballen met een Jumpersknee, kan dat?

Meer informatie volgt.

Hardlopen met een Jumpers Knee, kan dat?

Meer informatie volgt.

Wat zijn synoniemen van Jumpers Knee?

Meer informatie volgt.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »