• Lorem ipsum

Osgood-Schlatter oefeningen

18 Jun 2021
door Groeipijnspecialist.nl

De ziekte van Osgood-Schlatter komt het vaakst voor bij kinderen die in de groei zijn. Wanneer je last hebt van Osgood-Schlatter kun je vervelende klachten krijgen, waarvan een zwelling in de knieholte de meest voorkomende is. Dit kan erg vervelend zijn als je veel sport en de klachten ervoor zorgen dat je niet mee kunt trainen met je teamgenoten. Gelukkig zijn er verschillende eenvoudige oefeningen die helpen om de klachten te verlichten.

Welke oefeningen helpen tegen Osgood-Schlatter

Wanneer je last hebt van Osgood-Schlatter raden wij aan om oefeningen uit te voeren die de spieren rondom de knieschijf versterken. Door deze spieren te versterken, zullen de klachten minder worden en kun je snel weer sporten. Ook bij het uitvoeren van de oefeningen is het belangrijk dat je goed naar je eigen lichaam blijft luisteren en je spieren niet overbelast. Je kunt onderstaande oefeningen zelf thuis uitvoeren. 

  • De knie strekken en buigen: Ga plat op je buik liggen met gestrekte benen. Buig de knie met de Osgood-Schlatter zwelling langzaam, maar zo ver als de knie dit toelaat. Herhaal deze beweging 10 tot 15 keer.
  • De knie naar de borst bewegen: Ga plat op je rug liggen met gestrekte benen. Vervolgens buig je de pijnlijke knie rustig richting je borst, waarbij je deze met je handen vastpakt. Houdt deze positie een paar seconden vast en herhaal de oefening 10 tot 15 keer.
  • Knie omhoog tillen: Ga op je rug liggen met gebogen knieën en strek het pijnlijke been. Til deze vervolgens op en beweeg langzaam heen en weer. Ook deze beweging kun je 10 tot 15 keer herhalen.
  • Lunge met verhoging: Plaats het pijnlijke been naar voren op een verhoging (bijvoorbeeld een traptrede) en plaats het andere been naar achteren. Vervolgens laat je lichaam langzaam door je knieën zakken. Herhaal de oefening 10 tot 15 keer.

Heb je toch nog hulp nodig bij het uitvoeren van oefeningen tegen Osgood-Schlatter? Dan raden wij aan om even contact op te nemen met een sportfysiotherapeut. Een sportfysiotherapeut kan je helpen met het uitvoeren van de oefeningen en kan daarnaast je spieren om de juiste manier masseren om zo de pijn te verlichten.

Het Oscon voedingssupplement ter ondersteuning

Naast het uitvoeren van oefeningen om de spieren rondom de knieschijf te versterken, kun je gebruik maken van het Oscon voedingssupplement. Dit supplement kan ondersteuning bieden bij klachten die veroorzaakt worden Osgood-Schlatter. Wereldwijd wordt Oscon al door veel jonge sporters gebruikt, en het is nu dus ook in Nederland verkrijgbaar. Heb je vragen over Oscon of over Osgood-Schlatter? Aarzel niet en neem even contact met ons op of lees meer in onze andere blogs over Osgood-Schlatter!

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »