• Lorem ipsum

Oefeningen tegen ziekte van Sever

16 Dec 2020
door Groeipijnspecialist.nl

Oefeningen tegen ziekte van Sever

De ziekte van Sever is een vervelende aandoening die vooral vaak voorkomt bij kinderen en tieners die in de groei zijn. Het kan erg belemmerend en pijnlijk zijn en is te herkennen aan hielpijn of stijfheid van de hiel. 

Herstel van de ziekte van Sever kan erg lang duren. Om dit proces te versnellen kunnen onder andere oefeningen kunnen worden gedaan. Wij geven je graag een aantal oefeningen om het herstelproces te versnellen. 

Het beste herstel met oefeningen tegen Ziekte van Sever

Bij de ziekte van Sever is het erg van belang om de hiel niet te veel te belasten en beweging rustig op te bouwen. Zo heb je minder last van hielpijn. In het begin moet er dus vooral nog niet worden gesport. We geven daarom drie stappen met bijbehorende oefeningen om stap voor stap te herstellen. Tijdens deze stappen kan er gebruik worden gemaakt van Oscon supplementen. Deze dragen bij aan het herstel en verlichten pijn terwijl de oefeningen worden gedaan. 

Stap 1: Stretchen voor normale functies

In het begin is het vooral belangrijk om de kuitspieren goed te stretchen. Wanneer deze gerekt worden, wordt de spanning op de spieren lager. Aangezien de oorzaak van de ziekte van Sever de spanning op de achillespees is, kan het rekken van de kuitspier helpen in de eerste fase. Dit mag zeker niet te veel pijn doen in de eerste fase, dus stop op tijd. Bij ernstige klachten is het goed om naar een fysiotherapeut te gaan. 

Een voorbeeld van een oefening om de lange kuitspieren te rekken is in de vorm van een soort lunge. Zet het gezonde been een stap naar voren waarbij van het geblesseerde been de hak op de grond blijft en de knie gestrekt blijft. Verplaats vervolgens het gewicht van de ene naar de andere voet met de achterste hak stevig in de grond. Zorg ervoor dat je de rek bovenin de kuit voelt en houdt dit 20 seconden vol. Herhaal dit drie keer per dag. Doe hetzelfde met de andere knie ook gebogen om de korte kuitspieren te strekken. 

Stap 2: Opbouw van sporten

Wanneer de vorige oefeningen goed gaan en wandelen pijnloos is, kun je beginnen aan oefeningen tegen de ziekte van Sever om sportbelasting weer op te bouwen. Hierbij horen simpele bewegingen die je langzaam kunt opbouwen. Wanneer het pijn doet, moet je rustig aan doen en blijven stretchen. Probeer eens op je tenen te gaan staan en dit 10 tot 20 seconden vast te houden. Wanneer dit goed gaat, kun je ook proberen op de tenen te lopen of alleen op de hakken te lopen. Ook kun je op een verhoging of trede gaan staan en afwisselen tussen normaal en op tenen staan.

Wanneer al deze bewegingen goed gaan, kun je gaan beginnen met looptraining. Begin met rustig een stuk wandelen en bouw dit op door steeds sneller en langer te lopen. Doe hierbij enkele keer- en draaioefeningen. Uiteindelijk zou je moeten kunnen hardlopen, maar bouw dit goed op. 

Stap 3: Terug gaan sporten

Wanneer hardlopen en springen weer helemaal lukt, kun je terug gaan sporten. Start rustig aan met trainen en oefeningen om het langzaam op te bouwen. Communiceer hierbij goed met je trainer. Zo kun je samen goed de oefeningen aanpassen. Werk bijvoorbeeld bij voetbal aan voetenwerk oefeningen om zo de belasting aan je hiel te testen. Vermijd in het begin huppelen en springen, want dit kan zwaar de enkels belasten. Blijf het sporten opbouwen tot de klachten weg zijn. Laat je niet uit het veld slaan wanneer je weer een slechte dag hebt. Het proces is niet altijd gemakkelijk, maar uiteindelijk wordt het steeds beter. 

Door alle oefeningen goed uit te voeren en de blessure niet te overbelasten, kun je uiteindelijk goed herstellen. Mocht je meer informatie willen, dan kun je verder lezen over de ziekte van Sever

Alle artikelen omtrent de Ziekte van Sever zijn hier te lezen.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »